
Hogyan készüljünk fel hatékonyan az orvosi vizsgálatra?
A magyar egészségügyi rendszerben gyakran tapasztaljuk, hogy az orvosi találkozók nem hozzák meg a várt eredményt. Sokszor úgy távozunk a rendelőből, hogy több kérdés maradt nyitva, mint amennyi megválaszolásra került. Novák László, a König & Novák egészségügyi szolgáltató szakértője évtizedes tapasztalatai alapján osztja meg velünk azokat a praktikus tanácsokat, amelyek segítségével maximalizálhatjuk egy orvosi találkozó eredményességét.
„Magyar ember akkor fordul orvoshoz, ha baj van” – fogalmaz Novák László, aki szerint ez az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetünk egészségünk érdekében. A megelőzés sokkal költséghatékonyabb és eredményesebb, mint a már kialakult problémák kezelése. Az egészségügyi ellátásban ugyanis, akárcsak minden más szolgáltatási területen, a felkészült ügyfél jobb szolgáltatást kap.
A helyes gondolkodásmód: megelőzés és tervezés
A König & Novák működési filozófiája szerint a legbölcsebb döntés akkor csatlakozni egy egészségbiztosításhoz vagy egészségügyi szolgáltatóhoz, amikor még alapvetően egészségesek vagyunk. „Akkor érdemes egy nemzetközi kórházi ellátásra szoruló fekvőbeteg-biztosítást megkötni, amikor még egészséges, mert akkor fogja a biztosító őt befogadni és jó árat adni” – magyarázza Novák László.
Ez a fajta előre gondolkodás tulajdonképpen minden egészségügyi kérdés lényege. A cég munkájának 90 százaléka abból áll, hogy az egészséges állapotban eltöltött éveket húzzák olyan messzire, amennyire csak lehet. Folyamatosan küldik tagjaikat vizsgálatokra, hogy ha bármilyen kicsi probléma felmerülne, az minél hamarabb kiderüljön.
Természetesen előfordul, hogy már kialakult problémával keresik fel őket. Ebben az esetben is lehet csatlakozni a szolgáltatáshoz, csak értelemszerűen sokkal többe kerül a ráfordított munka. Ilyenkor általában már versenyt futnak az idővel, ezért ez sokkal hektikusabb és nehezebb az egész, mintha valaki évek óta tag, és ismerik a múltját, kórelőzményeit.
A sikeres egészségmegőrzés tehát nem akkor kezdődik, amikor már problémák jelentkeznek, hanem jóval korábban. Ez a szemléletváltás alapvető fontosságú ahhoz, hogy hosszú távon egészségesek maradjunk és elkerüljük a súlyos betegségeket.
A megfelelő orvos megtalálása és kiválasztása
Az egyik legfontosabb tanács, amelyet minden betegnek meg kell értenie: nem barátok és ismerősök által fogjuk megtudni, hogy kik a lehető legjobb orvosok az adott szakterületen. Novák László szerint természetesen lehet találni jó orvosokat véletlenül is baráti ajánlásra, mint ahogy festőt vagy éttermet is, de ne ez legyen a fő szempont.
Helyette meg kell próbálni megtalálni, hogy az adott szakterületen kik a legnevesebb, legjobb orvosok, és meg kell próbálni őhozzájuk bejutni. A König & Novák ezt intézi ügyfeleinek úgy, hogy tanácsadó professzoraik tudják, kik ezek az orvoskollégák, és bejuttatják hozzájuk tagjaikat.
Az első lépés tehát mindig a legjobbak megtalálása. Ezután ki kell választani azt, aki közülük a legszimpatikusabb, akihez a lehető leghamarabb vagy a legkényelmesebb módon van időpontunk. És igen, egy orvosi találkozóra egy problémával fel kell készülni. Minél felkészültebben megyünk, az orvosnak annál könnyebb dolga lesz rajtunk segíteni.
Fontos megérteni, hogy az orvos azért alapvetően felkészült állapotban van – egyetem óta erre készül, hogy velünk találkozzon. Egy csomó emberrel találkozott már azért, hogy a végén, amikor már mindent tud, velünk találkozhasson. Nekünk viszont ez lesz az első találkozó, neki a sok ezredik. Éppen ezért nekünk kell felkészülni a találkozóra, nem az orvosnak.
Fontos azt is megérteni, hogy ha már kiválasztottuk azt az orvost, akiről úgy gondoljuk, hogy szerintünk a legjobb lesz, akkor bízzunk is benne, ne akarjunk nála okosabbak lenni. Utólag lehetünk szkeptikusak, kritikusak, amikor kijövünk. Közben is lehet, sőt kell is feltenni kérdéseket, de legyen meg a bizalom.
Novák László azt javasolja, hogy lehetőség szerint legalább két orvost válasszunk ki, és két találkozót szervezzünk le. Nem azért feltétlenül, hogy ellentmondjon az egyik a másiknak, de lehet, hogy tesz egy-két olyan kiegészítést, ami nagyon hasznos lehet. Főleg nyugodtabbak vagyunk, ha két egybehangzó véleményt kapunk.
A találkozó megtervezése és előkészítése
Mielőtt elmennénk az orvoshoz, számos praktikus dolgot kell átgondolnunk és előkészítenünk. Az első és talán legfontosabb kérdés az időtartam. Meg kell kérdezni és tudni kell, hogy az orvosi találkozó egyáltalán mennyi időtartamot jelent. Egyáltalán nem mindegy, hogy tíz percet szán ránk egy orvos, húszat, vagy azt mondja, amennyire csak szükségünk van.
Ha komoly problémáról van szó, és az orvos azt mondja, hogy jellemzően egy találkozón 15 perc áll rendelkezésre, akkor két időpontot kell kérnünk. Novák László szerint felelősségteljes orvos nem adhat 15 perces privát rendelési időpontot komoly problémák esetére. Rutinra persze igen, rutineljárásra, de ha meghallgatja, hogy miről van szó, és miért kérünk időpontot, akkor ennek megfelelően kell jeleznünk, hogy hosszabb időre van szükségünk.
Amikor privát rendelésen az asszisztenssel beszélünk, el kell mondanunk, hogy milyen ügyben érkezünk majd a doktor úrhoz, és ennek megfelelően jelezni kell, hogy fél órát, 40 percet, akár egy órát szeretnénk foglalni. Erre rá kell szánni az időt nekünk, és a pénzt is.
A találkozóra természetesen időben kell megérkeznünk minden lelettel, ami csak releváns lehet a problémánkra. A teljes körűség nagyon fontos, mert mindig mindennel összefügg minden az egészségügyben. Egy korábbi műtétnek lehetnek furcsa kihatásai, egy korábbi gyógyszeres kezelésnek lehetnek későbbi következményei.
Amikor bemegyünk az orvoshoz, részletesen, alaposan, hosszan el kell mondanunk minden részletre kitérően, hogy pontosan mit érzünk és miért jöttünk hozzá. Minden részletnek van jelentősége. Ezután, amikor az orvos elmondja első véleményét vagy visszakérdez, és tisztul a kép, akkor is a végén minden kérdést fel kell tenni, ami nem tiszta.
Novák László javasolja, hogy merjünk akár jegyzetelni is. Saját tapasztalatából tudja, hogy amikor szüleit kellett vinnie orvoshoz, nála ott volt a telefon vagy egy kis cetli papírral, hogy felírja, mit mondott az orvos, mikor a következő időpont. Annyira beszűkül a tudatunk egy ilyen helyzetben, hiszen furcsa helyzetben vagyunk, esetleg félünk is teljesen jogosan, hogy nem fogjuk fel, amit az orvos mond, nem emlékezünk rá, vagy ami még rosszabb, nem úgy emlékezünk rá, ahogy kellett volna.
Azt kell éreznie az orvosnak már az időpontfoglalástól kezdve, akár azzal, hogy dupla időpontot kérünk, hogy aki itt jön, annak ez az ügy fontos. Ha érzi, hogy nekünk ez fontos ügy, felkészülten jövünk, alapos kérdéseink vannak, visszakérdezünk és jegyzetelünk, akkor nem fog másodrangúként kezelni, hanem partnerként fog segíteni. Ki kell vívni az orvos figyelmét, és Magyarországon ki kell vívni az alaposságát is.
Az orvosi találkozó lebonyolítása és a további lépések
A találkozó során fontos megérteni a kontextust és a helyzetünket. Magánellátás esetén, amikor közvetlenül fizetünk az orvosnak, más szabályok érvényesek, mint az állami rendszerben. Novák László szerint „ha privátba megyek és közvetlenül fizetek az orvosnak, ott semmilyen szabály nem él. Bocsánat, én vagyok a megrendelő és én fizetek. Ez ugyanolyan szolgáltatás, mint a taxi, ugyanolyan, mint egy étterem.”
Ez azt jelenti, hogy jogunk van elvárni a megfelelő minőséget, alaposságot és figyelmességet. Az állami rendszerben sajnos kiszolgáltatottak vagyunk, tekintélyelvű az egész, ott sokkal óvatosabban javasolt ezt a hozzáállást megtenni.
A másodvélemény kérdése különösen fontos. Amikor a második találkozót befejeztük és az orvos elmondta a véleményét, meg kell mutatnunk, hogy ezelőtt néhány nappal jártunk egy másik orvosnál, aki bizonyos észrevételeket tett. Ezt hogyan fogadják az orvosok? Novák László tapasztalata szerint, ha udvariasan tesszük fel, általában pozitívan.
„Azért jöttem Önhöz, mert kíváncsi vagyok az Ön véleményére is” – ez udvarias és megtisztelő megfogalmazás. Még fizetünk is ezért. Nem mondjuk meg, hogy ki volt az előző orvos, nehogy véletlenül egy kollégáját kelljen minősítenie, de természetes, hogy második véleményt kérünk.
Az abszurd az lenne, hogy úgy jövünk el, miután kifizetünk akár 20 ezer forintot, hogy igazából pontosan nem tudtunk meg semmit. Ekkor minek mentünk oda, minek fizettünk bármit? Ezt komolyan kell venni, és ez csak azon múlik, hogy mennyire készülünk fel, és mit érez ebből az orvos.
A találkozó végén konkrét eredménnyel kell távoznunk. A kezelőorvos, aki az első és második konzultációt megtette, ott rögtön megmondja, hogy mi az eljárás és mit kell tenni. Egy orvosi írásos zárójelentéssel kell eljönnünk, amit ott megvárunk, hogy megkapjuk aláírással, hiszen az orvos szakvéleményét vállalnia kell.
Ez az orvosi levél mellett esetlegesen már tartalmazhat beutalót, receptet, első diagnózist. Egészen más, amikor mi felírjuk, mint amikor az orvos szakmailag, precízen leírja latin szakszavakkal, amiből tovább tudunk menni. A betegnek úgy kell távoznia, hogy pontosan tudja, mit kell tennie ezután.
A König & Novák tagjai számára a folyamat itt nem ér véget. A tag felhívja Novák Lászlót, hogy szüksége van egy bizonyos vizsgálatra vagy orvosi találkozóra, mert már tudja, mire van szüksége. Megküldi a leletet, az orvosi dokumentumokat titkosított rendszereken keresztül, és ezek alapján időpontot szerez a legkényelmesebb helyen, a lehető leghamarabb.
A szolgáltató jelentős előnyöket tud biztosítani tagjai számára. Klinikáknál, mivel sok ügyfelet közvetítenek, mennyiségi kedvezményeket tudnak kialkudni. Van egy ausztria magánklinika, ahol a tagoknak már 45%-os kedvezményük van a klinika listájához képest. Ez azt jelenti, hogy budapesti árszinten érhető el bécsi minőségű ellátás, miközben minőségi alaposságban még jelentős különbségek vannak a magyar és osztrák egészségügy között.
Az orvosi díjakból azonban nem szoktak alkudni, és Novák László szerint ez nem is lenne bölcs dolog. Ha az orvos egy vizsgálati konzultációért egy bizonyos összeget kér, akkor azt meg kell fizetni. Amit viszont kérni szoknak a kapcsolatuknak köszönhetően, és amit meg is kapnak, az a lehető leghamarabbi időpont. Ez többet ér sokszor, mint egy tíz százalékos kedvezmény.
Olyan is előfordult már, hogy hétvégén az orvos saját szabadidejében bejött és megtartotta a vizsgálatot, mert sürgős és fontos volt. A tagok érdeke, hogy az orvosok bármikor elérhetők legyenek, fontosabb, mint hogy néhány ezer forintot megspóroljanak.
Az egész folyamat lényege, hogy a beteg ne legyen kiszolgáltatott, hanem aktív résztvevője legyen saját gyógyulásának. Ez megfelelő felkészüléssel, tudatos hozzáállással és a megfelelő szakemberek megtalálásával érhető el. Ahogy Novák László fogalmaz: „Most élsz” – ezért érdemes időt, energiát és pénzt fektetni abba, hogy egészségünket a lehető legjobb kezekben tudjuk, és visszanyerjük azt a száz százalékos életminőséget, amely mindannyiunknak jár.

